24.8.10

Onnettomuus Everestin juurella

Kuva Wikipedia: Lukla, yksi Nepalin turismin tärkeimmistä kentistä. Tunnetaan myös nimellä Tenzing-Hillary Airport, ICAO:n tunnus VNLK. Kentän kautta kuljetetaan kaikki Everestiä ihailemaan menevät turistit, jotka jatkavat sieltä joko samoillen tai helikoptereilla.

Tänä aamuna katosi lennolla Kathmandusta Luklaan Dornier DO228, jota operoi nepalilainen Agni Air -lentoyhtiö. Onnettomuuspaikka on jo löytynyt.

Aikataulun mukainen lento oli lähtenyt Kathmandun kansainväliseltä lentoasemalta seitsemän maissa paikallista aikaa mukanaan normaali lasti turisteja ja muutama nepalilainen matkalla Luklan kentälle. Sään vuoksi kone ei ollut päässyt alas Luklassa ja oli kääntynyt takaisin Kathmandua kohti kadottaen pian yhteyden Kathmandun aluelennonjohtoon, jolla ei ole tutkapalvelua muualla kuin Kathmandun välittömässä läheisyydessä. Koneessa oli huhujen mukaan moottoriongelmia.

Luklassa ei ole mittarilähestymismenetelmiä. Lennot suoritetaan IFR:ssä kunnes voidaan jatkaa VFR-lentona. Koneet joutuvat usein palaamaan takaisin Kathmanduun sään vuoksi.

Nepalissa lentävillä koneilla on perus-GPS-varustus pakollisena, mutta niitä joudutaan käyttämään lähinnä ad hoc -perusteella puuttuvien menetelmien vuoksi. Lennot lennetään todella vaikeissa olosuhteissa usein korkeiden vuorten välissä.

Luklan kentän korkeus merenpinnasta on 2,860 metriä ja se on yksi maailman korkeimmalla sijaitsevista matkustajalentokentistä. Tosin se ei ole edes Nepalin korkein kenttä. Kentän kaltevuus on noin 12 % ja se päättyy molemmista päistään lähes pystysuoraan, muutaman sadan metrin putoukseen. Kiitotie 06/24 on noin 530 metriä pitkä, 20 metriä leveä ja päällystetty bitumilla. Se on tietysti ns. STOL-kenttä.

Kentälle on mahdoton asentaa mitään tavanomaisia mittarilähestymisjärjestelmiä, kuten ILS tai MLS, sen sijaan GNSS lähestymiset olisivat mahdollisia. Nepali on mm. Intian GAGAN SBAS -järjestelmän palvelualueella. SBAS eli Satellite Based Augmentation System tarjoaa turvalliset ja lentokelpoiset menetelmät jopa näin vaikeassa ympäristössä. Nepalissa onkin juuri ICAO:n projekti, jolla tutkitaan mahdollisuuksia sekä uusien lähestymismenetelmien että ADS-B -tapaisen valvontajärjestelmän käyttöönottoon.

Kaakkois-Aasiassa on parhaillaan meneillään monsuunikausi, joka tietysti haittaa lentämistä jopa noinkin korkeilla kentillä, mutta säähän on vain harvoin onnettomuuksien syy, vaikka näin usein tiedotusvälineissä väitetäänkin..

Agni Air on perustettu viitisen vuotta sitten ja aloitti lentonsa 2006. Koneina on kolmen Dornier DO228:n lisäksi myös kolme British Aerospace Jetstream 41-konetta. Dornierilla voi kulkea 18 matkustajaa kolmen hengen miehistön lisäksi ja Jetstreamiin saa mahtumaan kaikkiaan 30 matkustajaa. Onnettomuuskoneessa lienee menehtynyt kaikki koneessa olleet 14 henkilöä.

Ei kommentteja: